Sadržaj
- Kako makroekonomski faktori mogu uticati na razvoj malih preduzeća?
- Kakav uticaj imaju mikroekonomski faktori na razvoj malih preduzeća?
- zaključci
Svaka uspešna kompanija mora da posluje u ravnoteži sa okruženjem u kojem posluje. Podrazumeva se da svako poslovanje ima interakciju sa mnogim faktorima u poslovnom okruženju.
Trenutno su prilagodljivost i fleksibilnost dva ključna aspekta obezbeđivanja efikasnog upravljanja u cilju ostvarivanja uspešnog razvoja. U današnje vreme, kada je je tempo ekonomskih promena brz, vizija specijalista je jedinstvena. Mišljenja su da poslovi kojima se upravlja na osnovu strateškog planiranja imaju veće šanse za uspeh u odnosu na one kojima se upravlja samo prema okolnostima koje stvara tržište.
Da bismo razumeli kako okruženje utiče na poslovanje, moramo prvo definisati faktore koji vrše uticaj. Na razvoj kompanija utiču makroekonomski i mikroekonomski faktori . Njihova identifikacija može imati odlučujuću ulogu u obezbeđivanju efikasnosti u aktivnostima organizacija i implicitno u postizanju performansi u poslovanju.
U narednim redovima naći ćete analizu ovih faktora i načina na koji oni utiču na mala preduzeća.
Kako makroekonomski faktori mogu uticati na razvoj malog biznisa?
Bez obzira na oblast ili vrstu poslovanja, ono je uvek manje ili više pod uticajem makroekonomskog okruženja. Makroekonomski faktori imaju snažan uticaj ne samo na poslovanje, već i na ekonomiju. Njihova analiza je neophodna u razvoju poslovanja, jer predstavlja ključnu komponentu strateškog planiranja kompanije. Makroekonomski faktori igraju odlučujuću ulogu u uspehu ili neuspehu poslovanja. Najreprezentativniji faktori su:
Inflacija
Inflacija je neravnoteža u ekonomiji i podrazumeva rast cena uz istovremeno smanjenje kupovne moći zemlje. Ako je nivo inflacije nizak, biznis se svakako skladno razvija. Ali ako postoji inflatorna ekonomija, to stvara negativne efekte na celo poslovanje.
Visoka stopa inflacije dovodi do povećanja troškova materijalnih i ljudskih resursa, što uzrokuje povećanje obrtnih sredstava. Bez poslovne strategije koja obezbeđuje kontinuitet poslovanja u ovakvim okolnostima, neka preduzeća mogu imati ozbiljne gubitke. Preduzeće ne može dugo da izdrži takvu situaciju zbog konkurencije na tržištu i, implicitno, nedostatka kontrole cena u oblasti u kojoj posluje.
Kamatna stopa
Kamatna stopa ekonomski indikator koji se pomno prati, jer je važan parametar i za stanovništvo i za privredni ambijent.
Ako je kamatna stopa niska, za preduzetnike su povoljni krediti od bankarskih institucija. U osnovi, što je stopa niža, to više preduzetnici koriste bankarske kredite za kupovinu raznih materijala, opreme itd. Kada su kamatne stope niske, to podstiče preduzetnike da investiraju u različite industrije, favorizujući povećanje proizvodnje i poslovnih performansi.
Ako je kamatna stopa visoka, preduzeća koja zavise od ovih kredita postaju nepokrivena i mogu se suočiti sa nekontrolisanim finansijskim rizicima. Visoka kamatna stopa podstiče uštedu finansijskih sredstava i smanjuje stepen širenja ili razvoja poslovanja.
Pristup izvorima finansiranja
Kako bi osigurali pozitivan novčani tok potreban za nesmetano vođenje poslovanja, preduzetnici se sada mogu obratiti drugim fleksibilnim i efikasnim izvorima finansiranja kao što je i faktoringa.
Postojanje ovakvih izvora podržava razvoj malih preduzeća, posebno onih u ranoj fazi. S obzirom na sve strožije uslove za odobravanje bankarskih kredita, preduzetnici moraju racionalno da koriste interne resurse na način da optimizuju celokupno poslovanje.
Kakav uticaj imaju mikroekonomski faktori na razvoj malih preduzeća?
Da bi se kreirale i implementirale strategije učinka koje garantuju efikasnost i razvoj malih preduzeća, od suštinskog je značaja analiza mikroekonomskih faktora. Preduzetnici moraju racionalno da upravljaju ovim faktorima kako bi preduzeli adekvatne korake. Mikroekonomski faktori sa najvećim uticajem na poslovanje su sledeći:
Ljudski resursi
Ljudski faktor je ključ evolucije poslovanja. Ulaganje u ljudske resurse je najsigurniji način da se obezbedi kontinuitet poslovanja i da se iskoriste nove razvojne mogućnosti. Da bi ispunio poslovne ciljeve, menadžment bira svoje zaposlene na osnovu:
- Stečenog iskustva;
- Sprovedene studije;
- Motivacije da se posvete ostvarivanju cilja kompanije.
Upravljanje zalihama
Upravljanje zalihama je važan faktor efikasnosti poslovanja. Kontrola zaliha je veoma bitna zbog finansijskih implikacija koje mogu uticati na rezultate poslovanja. Potrebno je dobro poznavanje procesa kreiranja zaliha i njihovo efikasno planiranje i upravljanje. Ako dođe do optimizacije zaliha, zahtevi kupaca će jasno biti ispunjeni i troškovi upravljanja zalihama će biti minimalni.
Optimizacija troškova
Planiranje troškova je aspekt koji treba uzeti u obzir prilikom vođenja malog preduzeća.
Za opstanak na konkurentnom tržištu potrebno je smanjiti troškove na način da to ne utiče na kvalitet proizvoda/usluga koje se pružaju. Da bi se postigao ovaj cilj, potrebna je dobro osmišljena poslovna procedura i implementacija tehničkog procesa koji garantuje stalan pristup informacijama.
Planiranje budžeta
U kontekstu ekonomije koju karakteriše neizvesnost, neophodno je planiranje budžeta, bez obzira na veličinu preduzeća. Efikasno planiranje omogućava preduzetniku da ostvari mnoge beneficije koje mu pomažu u upravljanju finansijskim rizicima.
Neophodno je utvrditi trenutne potrebe kompanije kako bi se postavili pametni ciljevi koji će pomoći finansijskoj isplativosti poslovanja. Brz rast poslovanja može biti prednost, ali ako se njime ne upravlja na osnovu efikasnog planiranja, može imati štetne posledice na novčani tok.
Optimizacija prihoda
Mnoga mala preduzeća imaju problema sa održavanjem pozitivnog novčanog toka.
Za malo preduzeće, postojanje pozitivnog novčanog toka je od suštinskog značaja, jer je ključni element u njegovom razvoju na tržištu na kojem posluje. Negativan novčani tok je uglavnom generisan:
- Neplaniranim investicionim troškovima;
- Kratkoročnim finansijskim dugovima;
- Kašnjenjima u plaćanju kupaca.
Da bi se obezbedio pozitivan tok gotovine, potrebna je i efikasna kontrola faktura kako bi imali stalnu evidenciju o obavljenim komercijalnim transakcijama. Na primer, rešenje za optimizaciju prihoda i implicitno balansiranje ili poboljšanje toka gotovine je faktoring. Mnoge male kompanije koriste ovu uslugu za finansiranje nenaplaćenih faktura od kupaca. Instant Factoring nudi preduzetnicima ovo efikasno rešenje, olakšavajući na bezbedan način proces upravljanja potraživanjima.
Poslovno okruženje je stalno u procesu promena. Iz tog razloga je važno izvršiti analizu, u kojoj je fokus upoznavanje privrednog okruženja. U većini slučajeva, strateško planiranje je na istom nivou kao i analiza poslovnog okruženja. Promene koje se dešavaju u ovom okruženju utiču na prognoze i strateške ciljeve organizacije. Za mala preduzeće je neophodno da poznaju svoje poslovno okruženje da bi mogla da ostvare rast i iskoriste nove mogućnosti na tržištu.
Pogledajte objave o nama na drugim portalima
Kako da mala i mikro preduzeća naplate svoje fakture za manje od 24 časa
SRPSKA MALA I MIKRO PREDUZEĆA OD SADA MOGU DA NAPLATE SVOJE FAKTURE ZA MANJE OD 24 ČASA
Mala i mikro preduzeća od sada mogu da naplate svoje fakture za manje od 24 sata
Mala i mikro preduzeća od sada mogu da naplate svoje fakture za manje od 24 sata
Srpska mala i mikro preduzeća od sada mogu da naplate svoje fakture za manje od 24 časa